Groepsoutplacement

Het doel van het groepsoutplacement is net als bij een individueel outplacement; het vinden van een andere baan passend bij de competenties en wensen van de betreffende medewerker.

Aanpak groepsoutplacement

Voordat we aan een outplacement traject beginnen starten we met een groepsvoorlichting, waarin we aandacht schenken aan de volgende onderdelen:

  • wederzijdse persoonlijke kennismaking
  • wat betekent het verlies van zijn/haar baan voor de medewerker
  • hoe ziet een outplacementtraject er uit
  • wat mag de medewerker van Cvites verwachten en wat verwachten wij van hem/haar
  • de rol en eisen van het UWV
  • klik met en vertrouwen in de coach van Cvites

De groepsvoorlichting wordt vaak op de locatie gehouden. Bij de voorlichting zijn  loopbaancoaches van Cvites aanwezig, zodat de betrokken werknemers met hen kunnen kennis maken en weten wie hen gaat begeleiden.

Individuele intake

Vanuit de individuele intakes bij de start, passen we het programma aan naar de persoonlijke situatie van de medewerkers; het is altijd maatwerk. Als de individuele medewerker besloten heeft om gebruik te maken van het aangeboden werk naar werk traject, is het van belang om vast te stellen of de medewerker:

  • vanuit zijn huidige functie naar eenzelfde functie bij een andere werkgever wil
  • vanuit zijn huidige functie op zoek wil naar een andere functie (evt. omscholing)
  • een eigen bedrijf wil beginnen

Op basis van deze keuze wordt een globaal plan van aanpak besproken, waarbij het webbased  programma ePortfolio wordt ingezet, welke als leidraad dient voor de vervolgstappen. Het programma is individueel maatwerk. Daarnaast zullen een aantal onderdelen in groepsverband worden aangeboden (workshops).

Heroriëntering fase (wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik)

Deze fase is erg belangrijk en vormt de basis van het gehele traject. Hierin wordt met behulp van verschillende diagnose instrumenten onderzocht wat de sterkste competenties van de medewerker zijn en hoe die aansluiten bij het huidige beroep of een eventueel ander (wens) beroep.

Mogelijke trajectonderdelen zijn:

  • Inzicht en overzicht verkrijgen in de (werk)ervaring van de medewerker door het inzetten van het ePortfolio, van waaruit ook de digitale 360˚ feedback ingezet kan worden;
  • Onderzoeken van persoonlijkheid, drijfveren, capaciteiten en competenties;
  • Persoonlijke coaching om zelfmanagement, zelfvertrouwen en assertiviteit te versterken;
  • Vaststellen van toekomstmogelijkheden en kansen, passend bij de mentale en fysieke mogelijkheden van de medewerker;
  • Opstellen van een persoons-, en beroepsprofiel en de presentatie hiervan;
  • Eventueel ontwikkelings- en opleidingsbehoefte vaststellen.

Het eindresultaat van deze fase is een persoonlijk profiel en plan van aanpak.

Arbeidsmarktvaardigheden: voorbereiding op effectief solliciteren

De volgende onderdelen komen aan bod in diverse workshops;

  • Persoonlijke presentatie (elevator pitch)
  • Diverse sollicitatiekanalen, zoals sociale media (LinkedIn, facebook, twitter, etc.) en vacaturesites en vervolgens leren hoe hier mee om te gaan;
  • (sociale) Netwerken gericht leren gebruiken en uitbreiden;
  • Opstellen van cv en sollicitatiebrief met behulp van het ePortfolio;
  • Sollicitatietechnieken en –vaardigheden uitbreiden (met veel oefenen aan de hand van rollenspellen en netwerkgesprekken);

Het eindresultaat van deze fase is dat de medewerker volledig zelfstandig kan solliciteren en zich kan presenteren.

Actief solliciteren: vinden van een passende baan

De medewerker is nu klaar voor de stap naar de arbeidsmarkt en aan de hand van het persoonlijk opgestelde actieplan worden nu acties ingezet om zo snel mogelijk een nieuwe baan te bemachtigen.

Succesvol werkcentrum: samen solliciteren

Wij gaan samen aan de slag in de vorm van een ‘Werkcentrum’ bij Cvites, waar de medewerkers wekelijks bij elkaar komen.

De volgende acties worden ingezet:

  • Vacatures opsporen, analyseren en hier gericht op reageren
  • Opstellen van maatwerk sollicitatiebrieven en cv’s met heldere motivatie
  • Sollicitatiegesprekken voorbereiden, oefenen en evalueren;
  • Bedrijfsbezoeken organiseren en contacten met uitzendbureaus leggen
  • Persoonlijke coaching bij het proces van solliciteren
  • Ondersteuning bij de onderhandeling over de arbeidsvoorwaarden

Het eindresultaat van deze fase is dat de medewerker een baan heeft bij een andere werkgever.

Nazorg

Om te voorkomen dat de medewerker uitvalt bij de nieuwe werkgever houdt de Cvites coach periodiek contact tot en met het verstrijken van de proeftijd. Dit houdt ook in dat de coach de medewerker op zijn nieuwe werkplek opzoekt. Mocht een medewerker binnen de looptijd van dit contract opnieuw zijn baan verliezen, dan kan hij wederom een beroep doen op de Cvites coach, voor begeleiding naar een duurzame arbeidsplek.

 

Ik denk veel aan Cvites terug, waar ik veel aan heb gehad.

Deelnemer Philips

Niets dan lof voor alles wat jullie lokaal gedaan hebben (en zelfs nog doen). De creatieve en vernieuwende aanpak sprak mij zeker aan en jullie hebben mij een aantal malen verrast qua aanpak.”

Director Social Innovation, Mobility & Transition bij Philips Lighting B.V.

Vooral de workshop “jezelf presenteren” was erg zinvol

Deelnemer Philips

Ik ga de komende periode positief en vol vertrouwen tegemoet en met een goed cv kan ik me beter presenteren.

Deelnemer Philips